אורינג שהפיל את ספינת החלל

האורינגים, דהיינו טבעות גומי, הפכו במשך השנים לאטמים מאוד נפוצים בתעשייה, בזות צורתם הפשוטה, המבחר הרב של החומרים והמידות וגם מחירם הזול.

במשך השנים צמחו אין סוף יצרנים איכותיים יותר ואיכותיים פחות וכיום, חלק גדול מהם נמצא במזרח. לרוכש הפוטנציאלי, מנוסה ככל שיהיה, אין אמצעים לבחון את איכות החומר וברוב המקרים עליו לסמוך על אמינות היצרן והספק.

המקרה שיתואר להלן הינה מקרה אמיתי שנדון בתקשורת העולמית. ספינות חלל אינן מתרסקות מדי יום, אך כשלים, אובדן כסף ונזקים, נגמרים מדי יום בשל שימוש במוצרים לא איכותיים, פגי תוקף וכן של יצרני אלמוניים.

ב-28 בינואר 1986 כשל של אורינג גרם לאסון מעבורת החלל צ'לנג'ר.

גורם המשפיע על האסון היה מזג האוויר הקר לפני השיגור. תופעה זו הודגמה על ידי פרופסור פיזיקה, ריצ'רד פיינמן, בשידור טלוויזיה, בו הטביע אורינגים במי קרח והראה לצופים כיצד, עם הקפאתם, מאבד האורינג את גמישותו.

החומר ממנו היה עשוי האורינג היה fkm, חומר הידוע כבלתי עמיד בטמפרטורות נמוכות.

כאשר האורינג מקורר הוא מאבד את גמישותו והופך לפריך ושביר. בלילה שלפני השיגור נרשמו טמפרטורות נמוכות במיוחד. כתוצאה מכך, ביצעו הטכנאים של נאס"א בדיקה ומצאו שטמפרטורת הסביבה הייתה בטוח הפרמטרים המאפשרים שיגור ולכן ניתן אישור להמשיך ברצף הפעולות לשיגור.

במהלך הבדיקה של צילומי השיגור הבחין פרופסור פיינמן באירוע קטן של פליטת גז מרקטת ההאצה הפועלת על דלק מוצק בחיבור בין שני מקטעים רגעים ספורים לפני אסון ההתרסקות. הגז הדולף בטמפרטורה גבוהה פגע במיכל החיצוני וכתוצאה מכך נהרס הכלי כולו.

תעשיית הגומי עברה לא מעט שינויים מאז האסון. תעשיות מתקדמות כגון תעשיות ביטחוניות מקפידות על בחינת מספר אצווה, תאריך ייצור וצורת אריזה.

בקרת האיכות של הגופים הללו טובה ומאפשרת רכש ממספר מצומצם של יצרנים מובילים בעולם. עדיין יש קיימים אין-ספור משתמשים שאינם מייחסים כל חשיבות לרכישה ממקור מוסמך ואמין, כך שכשלים הם מנת חלקם היומיומי.

מאת: מרים מאירי, מנהלת ייזום עסקי.

>> לקריאת הכתבה במגזין לחץ

אורינג